Kolegium Wydziału (KW)
Przewodniczący: Dziekan
Organ opiniodawczy Dziekana, którego zadaniem jest wyrażanie w imieniu społeczności wydziału opinii i formułowanie rekomendacji m.in. w zakresie podejmowanych działań związanych z procesem kształcenia oraz na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na poziomie wydziału.
Zadania KW:
- inicjowanie lub opiniowanie działań na rzecz promocji wydziału i Uczelni, wspierania studentów w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym i wejściu na rynek pracy oraz rozwoju i doskonaleniu form wsparcia;
- inicjowanie lub opiniowanie działań na rzecz podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia na wydziale;
- formułowanie wytycznych w zakresie warunków i trybu rekrutacji na kierunki studiów prowadzone przez wydział;
- opiniowanie wniosków o utworzenie lub zamknięcie kierunku studiów oraz studiów podyplomowych;
- opiniowanie programów studiów i ich zmian po zasięgnięciu opinii właściwego organu Samorządu studenckiego;
- opiniowanie programów studiów podyplomowych;
- opiniowanie planów działalności dydaktycznej jednostek wydziału oraz zajęć realizowanych przez inne jednostki Uczelni;
- opiniowanie rocznych sprawozdań z działalności dydaktycznej podstawowych jednostek wydziału;
- opiniowanie działań inicjowanych i podejmowanych przez Dziekana na rzecz doskonalenia jakości kształcenia;
- opiniowanie rocznych sprawozdań i raportów pełnomocników Dziekana, w tym rocznych raportów samooceny jakości kształcenia na wydziale;
- opiniowanie spraw dotyczących potrzeb i rozwoju zasobów materialnych wydziału;
- wykonywanie innych zadań określonych w Statucie lub wskazanych przez Dziekana.
Rada Kierunku (RK)
Przewodniczący: Nauczyciel akademicki powołany za zgodą Rektora przez Dziekana
Celem RK jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju danego kierunku studiów, w szczególności dbałość o sprawy programowe oraz proces kształcenia i dyplomowania. Rada składa się z nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne na kierunku oraz z przedstawicieli studentów kierunku, oddelegowanych przez właściwy organ Samorządu studentów, z udziałem 8 stanowiącym co najmniej 20% składu Rady.
Zadania RK:
- analiza zgodności koncepcji kształcenia na kierunku studiów z Misją i Strategią Uczelni;
- definiowanie właściwej dla kierunku i poziomu studiów sylwetki absolwenta;
- dokonywanie modyfikacji w programie(ach) studiów, wynikających ze zmiany zapisów w prawie powszechnie obowiązującym i przepisach wewnętrznych Uczelni oraz z zaleceń Polskiej Komisji Akredytacyjnej, działań doskonalących USZJK lub wynikających z analizy potrzeb rynku pracy;
- dbałość o zapewnienie właściwej konstrukcji programu(ów) studiów (koncepcja, cele kształcenia i efekty uczenia się);
- współpraca z interesariuszami wewnętrznymi i z otoczeniem społeczno-gospodarczym w konstruowaniu, realizacji i doskonaleniu programu(ów) studiów;
- monitorowanie realizacji programu(ów) studiów (treści programowe, harmonogram, formy i organizacja zajęć, metody kształcenia, praktyki zawodowe, organizacja procesu nauczania i uczenia się);
- monitorowanie infrastruktury i zasobów edukacyjnych wykorzystywanych w procesie kształcenia na kierunku oraz proponowanie działań doskonalących;
- monitorowanie kompetencji, doświadczenia, kwalifikacji i liczebności kadry prowadzącej kształcenie na kierunku oraz rozwoju i doskonalenia kadry;
- opracowanie oraz doskonalenie merytorycznych i technicznych wytycznych dotyczących przygotowania prac dyplomowych na kierunku;
- opiniowanie zgodności propozycji tematów i zakresu prac dyplomowych z kierunkiem i poziomem studiów oraz weryfikacja kompetencji promotorów w tym zakresie;
- zgłaszanie Przewodniczącemu Rady wszelkich trudności oraz inicjatyw związanych z właściwą realizacją procesu kształcenia na kierunku;
- inne zadania zlecone przez Dziekana, dotyczące danego kierunku studiów.
Dziekańska Komisja ds. jakości kształcenia (DKJK)
Przewodniczący: Pełnomocnik Dziekana ds. jakości kształcenia
Celem DKJK jest podejmowanie działań na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na poziomie wydziału.
Zadania DKJK:
- analiza zgodności opisanych w programach studiów zakładanych efektów uczenia się z Polską Ramą Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego;
- analiza metod i form kształcenia, sposobów weryfikacji efektów uczenia się, stopnia osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się oraz przyczyn ewentualnych niepowodzeń;
- analiza wyników oceny procesu dydaktycznego dokonywanej przez studentów;
- analiza dostosowania efektów uczenia się uzyskanych w procesie kształcenia do: działalności naukowej w dyscyplinach, postępów w obszarach działalności zawodowej oraz potrzeb rynku pracy;
- monitorowanie prawidłowego stosowania punktacji ECTS;
- monitorowanie jakości prac dyplomowych oraz procesu dyplomowania;
- analiza danych dotyczących karier absolwentów poszczególnych kierunków studiów;
- ocena infrastruktury i zasobów edukacyjnych wykorzystywanych w procesie kształcenia;
- przygotowanie rocznych raportów samooceny jakości kształcenia na wydziale, ze wskazaniem możliwych działań korygujących, zapobiegawczych i doskonalących w zakresie:
- metod procesu kształcenia na wydziale, w tym organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych, programów studiów, metod i form kształcenia oraz sposobów weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez studentów i słuchaczy,
- modernizowania i opracowywania nowych programów studiów,
- mobilności studentów,
- kompetencji kadry dydaktycznej oraz pracowników administracyjnych związanych z procesem kształcenia na wydziale,
- jakości obsługi administracyjnej procesu kształcenia na wydziale;
- opracowanie, aktualizacja i doskonalenie własnych procedur jakości kształcenia dostosowanych i wynikających ze specyfiki prowadzonych przez wydział kierunków studiów;
- realizacja innych zadań zleconych przez Dziekana i Rektorską Komisję ds. jakości kształcenia.
Zadania Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia:
- przewodniczenie pracom Dziekańskiej Komisji ds. Jakości Kształcenia,
- ustalanie harmonogramu realizacji zadań związanych z oceną jakości kształcenia w poszczególnych obszarach,
- bieżące monitorowanie funkcjonowania USZJK na Wydziale,
- nadzór nad wdrażaniem/aktualizacją dokumentów USZJK na Wydziale,
- współdziałanie z jednostkami Wydziału w zakresie działań związanych z jakością kształcenia,
- współpraca z Samorządem Studentów Wydziału oraz pełnomocnikami Dziekana w zakresie działań wspierających jakość kształcenia w Uczelni,
- przedstawianie Dziekanowi i Pełnomocnikowi Rektora ds. Jakości Kształcenia rocznego raportu samooceny dotyczącego funkcjonowania USZJK na Wydziale, wraz z weryfikacją podjętych działań i propozycją działań doskonalących.
Zadania Rady Społeczno-Konsultacyjnej:
Do kompetencji Rady Społeczno-Konsultacyjnej należy:
- wyrażanie opinii o ogólnych kierunkach rozwoju Wydziału;
- wyrażanie opinii w sprawie programów studiów realizowanych na WL i jego doskonalenia,
- promowanie Wydziału;
- wyrażanie opinii w innych sprawach Wydziału przedłożonych pod obrady Rady Społeczno-Konsultacyjnej przez jej Przewodniczącego lub przez Dziekana.
Zadania Koordynatorów merytorycznych:
Ścisła współpraca z Dziekańską Komisją ds. Jakości Kształcenia oraz Prodziekanem ds. Dydaktycznych i Studenckich w zakresie:
- bieżącej analizy aktualnego programu studiów oraz wskazywania potrzeb jego modyfikacji w dostosowaniu do obowiązujących przepisów,
- zgłaszania aktualnych potrzeb modyfikacji treści i programów studiów w ramach określonych modułów,
- zgłaszania ewentualnych uwag, propozycji obsady dydaktycznej do przedmiotów realizowanych obecnie i zgłaszanie nowych przedmiotów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na koordynowanie przedmiotami prowadzonymi przez wielu wykładowców, w tym wykładowców spoza kadry naukowo-dydaktycznej Wydziału Leśnego UR w Krakowie niezbędnych do osiągnięcia wysokiej jakości kształcenia specjalistycznego,
- zgłaszania innych uwag i propozycji, które mogą wpłynąć na doskonalenie kształcenia na wskazanych modułach.
Zadania Samorządu studentów
Samorząd studentów jest zrzeszeniem studentów studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich prowadzonych przez Uczelnię. Samorząd działa poprzez swoje organy kolegialne i jednoosobowe, będące wyłącznymi reprezentantami studentów: Uczelnianą Radę Samorządu Studentów (URSS) i Wydziałowe Rady Samorządu Studentów (WRSS) oraz ich przewodniczących. Organami kolegialnymi są również: Zarząd Uczelnianej Rady Samorządu Studentów oraz Uczelniana Studencka Komisja Wyborcza.
Zadania właściwych organów Samorządu studentów:
- obrona praw studentów;
- wspieranie i organizacja naukowych, kulturalnych, sportowych i innych inicjatyw studenckich;
- wyrażanie opinii ogółu studentów w sprawach związanych z procesem dydaktycznym i jakością kształcenia;
- uzgadnianie z Rektorem powołania osób do pełnienia funkcji kierowniczych, do których zakresu obowiązków należą sprawy studenckie;
- uzgadnianie z Senatem Regulaminu studiów;
- wyrażanie opinii w sprawie wybranych projektów wewnętrznych aktów prawnych Uczelni, dotyczących procesu kształcenia i spraw studenckich, w szczególności poprzez swoich przedstawicieli we właściwych organach opiniodawczych;
- wyrażanie opinii dotyczących ustalania programów studiów i ich zmian;
- wybieranie przedstawicieli studentów do organów Uczelni oraz innych organów opiniodawczych na poziomie Uczelni i wydziału;
- inne zadania wynikające z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz Statutu i Regulaminu Samorządu Studentów Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
System Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Leśnym
Opis systemu i strukturaZadania realizowane przez poszczególne poziomy strukturyProceduryRegulamin Dziekańskiej Komisji ds. Jakości KształceniaPełnomocnik Dziekana ds. Jakości KształceniaKoordynatorzy merytoryczniRada Społeczno-KonsultacyjnaRada Kierunku Studiów LeśnictwoRoczne raporty jakości kształceniaAkredytacja PKAKatalog Dobrych Praktyk