REGULAMIN Dziekańskiej Komisji ds. Jakości Kształcenia Wydziału Leśnego Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie
Podstawa prawna: Zarządzenie Rektora Nr 13/2020 z dnia 1O lutego 2020 r. w sprawie wprowadzenia Polityki jakości i strnktury Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia (USZJK) na podstawie § 14 ust. 1 i 3 pkt. 17 Statutu Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie przyjętego przez Senat w dniu 14 czerwca 2019 r. uchwałą Nr 59/2019.
§1
- W celu zapewnienia wysokiej jakości kształcenia studentów poprzez ocenę i weryfikowanie efektów uczenia się na wszystkich etapach procesu dydaktycznego wraz z monitoringiem kariery zawodowej absolwentów, na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie działa Wydziałowy System Zapewnienia Jakości Kształcenia (WSZJK).
- System Zapewnienia Jakości Kształcenia działający na Wydziale Leśnym jest integralną częścią Uczelnianego Systemem Zapewnienia Jakości Kształcenia (USZJK).
§2
- Dla realizacji i/lub koordynacji zadań przypisanych WSZJK, Rektor powołuje na wniosek Dziekana Wydziału Leśnego, Dziekańską Komisję ds. Jakości Kształcenia (DKJK).
- Celem DKJK jest podejmowanie działań na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na poziomie Wydziału.
- W skład Dziekańskiej Komisji ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
- Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia- przewodniczący,
- przedstawiciele nauczycieli akademickich realizujący zajęcia dydaktyczne na kierunkach studiów prowadzonych przez Wydział Leśny,
- Prodziekan ds. Dydaktycznych i Studenckich (z głosem doradczym),
- przedstawiciel studentów.
§3
- Zadaniami DKJK jest:
- analiza zgodności kierunków i profili studiów z Misją i Strategią Uczelni,
- analiza zgodności opisanych w programach studiów zakładanych efektów uczenia się z Polską Ramą Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego,
- analiza metod i fo1m kształcenia, sposobów weryfikacji efektów uczenia się, stopnia osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się oraz przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
- analiza oceny procesu dydaktycznego dokonywanej przez studentów, absolwentów i pracowników,
- analiza dostosowania efektów uczenia się uzyskanych w procesie kształcenia do: działalności naukowej w dyscyplinach do których przyporządkowano kierunki studiów, postępów w obszarach działalności zawodowej oraz potrzeb rynku pracy,
- monitorowanie prawidłowego stosowania punktacji ECTS,
- monitorowanie i ocena procesu dyplomowania,
- analiza danych odnośnie karier absolwentów kierunków studiów,
- ocena infrastruktury i warunków kształcenia,
- przygotowanie rocznego raportu samooceny jakości kształcenia na Wydziale Leśnym ze wskazaniem możliwych działań korygujących i zapobiegawczych w zakresie:
- metod procesu kształcenia, w tym organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych, programów studiów, metod i fo1m kształcenia oraz sposobów weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez studentów,
- modernizowania i opracowywania nowych programów studiów,
- mobilności studentów,
- jakości kadry dydaktycznej związanej z procesem kształcenia,
- jakości obsługi administracyjnej procesu kształcenia,
- 11) opracowanie i aktualizacja własnych procedur jakości kształcenia dostosowanych i wynikających ze specyfiki kierunków studiów,
- realizacja innych zadań zleconych przez Rektorską Komisję ds. Jakości Kształcenia oraz Dziekana Wydziału Leśnego.
- 2. Dziekańska Komisja ds. Jakości Kształcenia do realizacji zadań, o których mowa w ust. I, wykorzystuje instrumenty i procedury opracowane na poziomie Uczelni lub własne instrumenty i procedury uwzględniające specyfikę kierunków studiów prowadzonych na Wydziale Leśnym. Instrumenty i procedury są cyklicznie poddawane weryfikacji i doskonaleniu.
§4
- Pracami DKJK kieruje Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia powoływany przez Rektora, na wniosek Dziekana. Funkcję Pełnomocnika Dziekana może pełnić pracownik badawczo-dydaktyczny, posiadający stopie{1 doktora habilitowanego lub tytuł profesora.
- Do zadań Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia należy:
- przewodniczenie DKJK i organizacja jej pracy,
- ustalenie harmonogramu realizacji działań związanych z oceną jakości kształcenia w poszczególnych obszarach, bieżące monitorowanie funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia,
- nadzór nad wdrażaniem i/lub aktualizacją dokumentów USZJK na poz10m1e Wydziału Leśnego,
- współdziałanie z jednostkami lub komisjami działającymi na Wydziale Leśnym w zakresie zadań związanych z jakością kształcenia,
- współpraca z Wydziałową Radą Samorządu Studentów oraz pełnomocnikami Dziekana w zakresie działań wspierających jakość kształcenia,
- przedstawianie Dziekanowi Wydziału Leśnego i Pełnomocnikowi Rektora ds. Jakości Kształcenia rocznego raportu samooceny dotyczącego funkcjonowanie WSZJK, wraz z weryfikacją podjętych działań doskonalących lub naprawczych.
- W celu realizacji bieżących zadań przypisanych DKJK, Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia może powierzać zadania poszczególnym członkom Komisji lub powoływać zespoły robocze, w skład których wchodzą członkowie DKJK. Do realizacji zadań związanych z realizacją procedur, Pełnomocnik Dziekana może zlecić wykonanie części zadań związanych z realizacją procedur nauczycielom akademickim lub pracownikom Wydziału Leśnego niebędących członkami DKJK.
§5
- Terminy posiedzeń DZJK wynikają z hmmonogramu realizacji procedur dotyczących jakości kształcenia na Wydziale Leśnym, jednak posiedzenia nie mogą odbywać się rzadziej niż dwa razy do roku.
- Decyzje podjęte na posiedzeniach DKJK. podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% członków DKJK.
- D opuszczalne jest organizowanie posiedzeń DKJK i podejmowanie stosownych decyzji/opinii zdalnie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
- Posiedzenia DKJK są protokołowane przez Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia.
Pełnomocnik ds. Jakości Kształcenia
Dr hab. inż. Ewa Błońska, prof. UR
Kraków, dnia 1 października 2020 r.
System Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Leśnym
Opis systemu i strukturaZadania realizowane przez poszczególne poziomy strukturyProceduryRegulamin Dziekańskiej Komisji ds. Jakości KształceniaPełnomocnik Dziekana ds. Jakości KształceniaKoordynatorzy merytoryczniRada Społeczno-KonsultacyjnaRoczne raporty jakości kształceniaAkredytacja PKAKatalog Dobrych Praktyk